dimarts, 17 de setembre del 2019

Els beneficis dels escacs

Benvolguda comunitat educativa, 

Ahir em tocava fer una classe de matemàtiques amb alumnat de 5è de primària, així que abans de començar a fer el repàs de tot el què saben de càlcul, els vaig deixar un taulell d'escacs i vaig fer preguntes per esverinar què en sabien del joc. 

La majoria no hi havia jugat mai i d'altres i jugaven amb el germà gran, però inventant-se les normes del joc. Així que vaig decidir explicar-los els moviments de les peces i vam fer una partida entre ells i jo gairebé totalment comentada, accepturan dues vegades que els alumnes van preferir dir els moviments ells sense que els avises del possible perill que hi podria haver. I la cosa va estar bastant renyida fins el final, que els vaig guanyar. 

Avui el mateix grup m'han demanat si tornariem a jugar a escacs, ja que ahir vam estar tota l'hora jugant, la meva resposta ha estat afirmativa, però primer calia repassar el càlcul.  Un cop fets alguns problemes de càlcul hem jugat a escacs, altre vegada l'alumnat contra mi. Avui la consigne era que jo no els avisava del perill, però si tenien dubtes de com es movia una peça, m'ho podien demanar. 

Al principi la cosa anava bastant bé semblava que acabariem amb taules, després l'alumnat ha badat i han perdut les dues torres, la reina i un alfil a part gairebé tots els paons. La majoria se'ls veia desanimats i ja creien que havien perdut. Però just al moment de marxar una alumna s'ha adonat que qui havia badat de valent era jo, que sense adonar-me'n tenia un alfil a la mateixa línia que el rei i finalment ha guanyat l'alumnat, haurieu d'haver vist la cara de confusió d'alguns alumnes en veure que tot i tenir poques peces havien aconseguit guanyar-me. 

Des d'aquí els torno a dir:  ENHORABONA! Enhorabona per aguantar fins el final de la partida i no rendir-vos, tot i està angoixats per por a perdre. 


I és que els escacs són així, una eina pedagògica que permet als jugadors desenvolupar-se integralment. Com? Doncs a través els seus beneficis que aporta a la persona que juga. Aquests beneficis es separen en diferents nivells:

A nivell intel·lectual:
  • Millora la concentració (Pensament lògic)
  • Potencia la memòria. Manté el cervell en forma.
  • Augmenta el quocient intel·lectual.
  • Ajuda en la resolució de problemes. (Saber i fer)
  • Reforça el coneixement històric. (Edat mitjana)
  • Permet reforçar els coneixements informàtics (El coneixement informàtic és part de la formació integral de l'alumnat)

A nivell social:
  • Ajuda a acostumar-se a la victòria i a la derrota.
  • Potencia l'esport lúdic.
  • Reforça diversos valors:
                • L'amistat
                • L'acceptació de resultats
                • La confiança
                • L'esforç
                • L'empatia
                • La honestedat
                • L'afany de superació
                • La responsabilitat
                • El respecte a l'adversari
                • El respecte a les regles

A nivell personal:
  • Augmenta el poder de presa de decisions.
  • Millora la creativitat.
  • Millora la capacitat ètica.
  • Millora l'àrea competitiva i motivacional.
  • Ensenya a planificar i a fer previsions.
  • Millora el pensament crític.


    A nivell de la salut:
    • Actua contra la depressió.
    • Exercita tots dos hemisferis celebrals.
    • Ajuda a prevenir malalties cerebrals degeneratives.


    Moltes gràcies per haver llegit aquesta publicació.

    Fins la pròxima!


    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada