dimarts, 19 de maig del 2020

Entrevista sobre l'evolució de les metodologies en els últims vint anys segons la perspectiva dels mestres.

ENTREVISTA MESTRES D’INFANTIL:

Entrevista per realitzar projecte de recerca sobre l'evolució de les metodologies en els últims vint anys segons la perspectiva dels mestres.

Presentació:
Nom i cognoms:  Míriam Llumà Illa
Edat: 26 anys
Temps exercint com a mestre/a: 2 anys
Escola en la qual treballes actualment i quants anys fa que treballes en ella, si vols pots comentar escoles en les quals hagis treballat al llarg de la teva carrera professional (a les preguntes ho pots explicar de manera més extensa): He estat fent pràctiques i voluntariats a diferents escoles, actualment treballo en una acadèmia i gestiono un bloc d’educació (https://vivenciesdunamestra.blogspot.com/) i un instagram @vivenciesdunamestra

1. En quins o quants centres has treballat? Quina era la metodologia dels centres educatius en els quals has treballat (concretament)? 
  
És important que destaquis el tipus de centre educatiu (públic, privat o concertat). Treballo en una acadèmia de reforç escolar i anglès, això significa que és un centre privat.

Aquest any tinc infants de 4 fins als 17 anys. El fet de treballar en un centre de reforç fa que tingui contacte amb moltes escoles de metodologies diferents. Hi ha alumnes que des de P3 se’ls potencia la competència digital, d’altres centres opten per una metodologia basada en els àmbits i altres escoles opten per un model més tradicional. Podria dir que en el meu dia a dia veig la pedagogia dels colors. Per sort, a les escoles la pedagogia negra no es fa servir, però en algunes llars si. Per tant, metodologies en veig moltes, però en el cas d’infantil en destaco Pickler i Montessori. Que són les meves dues referents seguides de Freire.   

2. De quina manera recordes l'educació quan vas començar a exercir? Que destacaries? 
Molts semblant a l’actual, ja que fa poc temps que exerceixo. Tot i així, he vist com alguns centres concertats cada vegada aposten més per donar llibertat de moviment tal com deia Pickler.

3. Quina importància creus que té la metodologia en l'aprenentatge dels infants? És la base. Una metodologia molt estricte i basa amb el càstig farà que els infants descuidint les seves necessitats, emocions i desitjos, per tant tindrem una societat que només tindrà interès per a encaixar a nivell social encara que allò que fa no sigui el què vol.

En canvi, metodologies que fan que l’infant sigui el centre del seu propi aprenentatge farà que aquest esdevingui a un ciutadà segur de si mateix, amb una bona autoestima i sigui capaç d’expressar allò que sent. 

4. Creus que hi ha diferències respecte a com s'utilitzava la metodologia abans a com s'utilitza actualment? Si la resposta és afirmativa, com creus que ha pogut millorar en els infants aquest canvi? Sí. Actualment els infants se’ls té més en compte i expressen el que els passa, les necessitats i els interessos.

5. Quin tipus de metodologia utilitzes a l'escola en la qual exerceixes actualment? És la mateixa que en les escoles anteriors? En cas d'haver treballat sempre a la mateixa escola, explica l'evolució, si n'hi ha hagut.

Amb els infants d’educació infantil, Montessori i Reggio Emilia. No és la mateixa que apliquen en la escola dels alumnes, però si que els complementa amb el què volen aprendre. A més a més, la metodologia Montessori està avalada per la neurociència. 

6. T'has anat actualitzant respecte a aquestes noves metodologies que han anat sorgint? Si ho has fet, de quina manera ha sigut?

Sí. Des de que vaig acabar la universitat ara fa 3 anys no he deixat de formar-me, de fet després de fer MEI vaig estudiar MEP amb menció a la llengua anglesa. També he fet cursos de millora de l’espai, per afavorir l’aprenentatge dels infants. A més a més, el fet de tenir el blog d’educació i l’Instagram, fa que m’hagi de mantenir informada de totes les novetats educatives. 

7. Has realitzat formacions presencials o en línia sobre metodologies Montessori, Pickler o Waldorf (entre d'altres)? Ha estat per voluntat pròpia o a través de l'escola?
No he fet cap formació especifica de les metologies que citeu, però si que n’he llegit llibres, articles, he mirat vídeos al YouTube i he posa’t en pràctica el mètode. També he tingut la oportunitat de fer pràctiques en una escola bressol en la que Pickler era la seva referent conjuntament amb Reggio Emilia i a la UVic-UCC teniem un espai amb tots els recursos Montessori.

8. Has posat en pràctica activitats o jocs que estiguin relacionats amb metodologies alternatives? Creus que fer ús d'aquestes activitats o jocs a través de metodologies alternatives té importància en els infants?
Sí. Ja que moltes vegades els permet expressar-se lliurement i sense por a ser jutjats.

9. Per últim, amb quina metodologia ets sents més identificat? Per què? 
Personalment, crec que no hi ha una metodologia que m’identifiqui més que una altra, ja que de vegades varia segons l’infant i les seves necessitats. Per això sovint realitzo activitats proposades per diferents mestres i pedagogs per oferir un ventall de possibilitats a l’infant i que aquest utilitzi les estratègies adequades segons les seves necessitats i interessos.

Gràcies per la col·laboració


La entrevista l'han portat a terme: Malena Morella, Paula Requena, Ariana Portela i Mònica Espinar de 1r de MEI de la UdG. 






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada