Benvolguda comunitat educativa,
Ahir a la tarda em va passar una cosa ben estranya, estava a la biblioteca buscant una novel·la historica i un alumne de secundària se'm ha acostat timidament i va demanar-me si el podria ajudar amb un tema de la pre-història que no acabava de situar.
Ell es queixava que durant tota l'etapa de primària ell havia fet ciències socials i havien treballat la història de forma sincromatica, això significa que ho feien a través de les etapes històriques. I ell tenia molt present que l'època antiga va passar a Egipte i Mesopotamia, que l'edat mitjana hi havia reis com els de la corona d'Aragó, que a l'edat moderna es va descobrir amèrica fer molts invents i que a l'època contemporania hi ha hagut moltes fabriques i ara hi ha moltes teconologies com la tablet que venen d'USA. Però el què a ell l'inquietava era que no sabia a quin lloc podia ubicar la pre-història. Ho entenia tot i s'ho s'havia tot, però no els ubicava a un espai.
Ell es queixava que durant tota l'etapa de primària ell havia fet ciències socials i havien treballat la història de forma sincromatica, això significa que ho feien a través de les etapes històriques. I ell tenia molt present que l'època antiga va passar a Egipte i Mesopotamia, que l'edat mitjana hi havia reis com els de la corona d'Aragó, que a l'edat moderna es va descobrir amèrica fer molts invents i que a l'època contemporania hi ha hagut moltes fabriques i ara hi ha moltes teconologies com la tablet que venen d'USA. Però el què a ell l'inquietava era que no sabia a quin lloc podia ubicar la pre-història. Ho entenia tot i s'ho s'havia tot, però no els ubicava a un espai.
La sorpresa que es va endur quan li vaig dir que els neolitics van viure a Catalunya concretament a Banyoles on pot visitar les cases que es van fer i s'han recuperat de sota el llac. I a Folgueroles també hi ha un dolmen al davant la capella de Sant Jordi.
L'expressió de la cara li va canviar de cop i es va posar davant l'ordinador a buscar Dolmen de Folgueroles, cases dels neolitics a Banyoles, l'home de Taltaüll... En cada recerca que feia veia que s'ho anotava i es guardava algunes imatges. El vaig deixar fent i me'n vaig anar a buscar la novel·la que buscava.
Una vegada a casa no podia treure'm del cap aquest adolescent i vaig decidir reflexionar amb el que estem fent els i les mestres. Com ensenyem la història als infants? No és important saber qui hi havia abans de néixer nosaltres al nostre territori? Sortim prou de les aules i mostrem als i a les nostres alumnes que la història es veu, es percep i es pot tocar?
Us mostro un video breu sobre el neolitic:
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/quequicom/el-neolitic-a-banyoles/video/233790875/
Per tal tenir en compte que hi ha altres maneres per acostar als i a les alumnes a la prehistòria com pot ser amb la maleta pedagògica que es troba en el Centre de Recursos Educatius de Vic:
http://serveiseducatius.xtec.cat/osona/recursos/maletes-pedagogiques/historia/prehistoria/
Us mostro un video breu sobre el neolitic:
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/quequicom/el-neolitic-a-banyoles/video/233790875/
Per tal tenir en compte que hi ha altres maneres per acostar als i a les alumnes a la prehistòria com pot ser amb la maleta pedagògica que es troba en el Centre de Recursos Educatius de Vic:
http://serveiseducatius.xtec.cat/osona/recursos/maletes-pedagogiques/historia/prehistoria/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada