Benvolguda comunitat educativa,
Avui parlant amb una mestra de l'escola sobre el tema de les taules de multiplicar, m'ha comentat que les taules de multiplicar no tenen cap formula secreta per aprendre-les és memoristic total. Però llavors li he comentat que abans de fer memoritzar qualsevol taula de multiplicar als infants, el què faig és donar-los xapes i una quadricula. Personalment li ha semblat una bona idea i m'ha dit que ella el què fa es fer-los pintar quadradets a la llibreta de mates. Per exemple: 4x3 els fa pintar 4 quadradets d'una fila vertical i llavors 3 quadradets a cada columna.
En el cas de les xapes, el ser material manipulable i que no requereix de grans esforços (comptar, pintar, esborrar en cas d'error, tornar a comptar,...).
En el cas de les xapes és cert que els infants aprofiten aquest primer contacte per a fer figures i dibuixos, d'altres en col·loquen una si una no com si es tractes d'una taula de dames. Posteriorment, els demano que col·loquin les xapes omplin files i columnes sense deixar cap buit entre dues xapes. (Segons la taula que m'interessa que aprenguin els poso les columnes corresponents. En el cas de la imatge era la taula del 6, per això hi ha 6 columnes). Després els demano quantes columnes han omplert i quantes files i que calculin quantes xapes han fet servir. Imaginant que un infant ha omplert 6 files i 3 columnes mostrarem als infants que això per comuncar-ho de forma escrita és anotant: 6x3 i el total de xapes és el resultat en aquest cas dona 18. Després els explico que per comunicar-ho per escrit escrivim 6 x 3 = 18. I si ho volem dir en veu alta diem: sis per tres igual a divuit i per anar ràpid diem sis per tres divuit, perquè l'igual el diem per dins.
Per tant ara és el moment en què escric a la pissarra una formula per exemple 6 x 8 = . L'alumnat amb les seves graelles han de ser capaços de trobar-ne el resultat.
Una vegada han omplert la graella els demano que comptin.
Si el resultat és correcte faig sortir un infant a la pissarra a escriure el resultat. Després ho comprovem amb la calculadora i si és correcte (que ja sabia el docent que si) demana als infants que anotin la formula següent al costat de la graella. Però en cas que a un infant no li dongui es demana que es fixi en la formula i si realment hi ha les xapes exactes, o s'ha deixat alguna fila/ columna i ho completa.
Llavors, ho torna a comptar i si el resultat és correcte pot escriure la formula de la multiplicació al costat del full. En aquest cas 6 x 8 = 48.
La mestra a qui li he comentat li ha semblat una bona idea i li sonava d'haver-ho vist algun llibre. La veritat és que la idea em va venir d'una mescla del Ten Frames (percepcio visual) i de calcular àrees amb una nena de 1r d'ESO l'any passat, quan li vaig demanar en el cas dels rectangles que fes quadradets d' 1 cm X 1 cm per calcular l'àrea. I finalment, m'ha comentat que possiblement canviarà la manera d'ensenyar el concepte per evitar els grans esforços que us he comentat el principi com és el tema de pintar, esborrar i tornar a pintar.
Pd: Espero que us sigui d'ajuda! I si voleu també podeu escriure als comentaris com expliqueu el concepte de les multiplicacions als infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada