dilluns, 8 de gener del 2018

Les ciències socials a l'ESO

Benvolguda comunitat educativa, 

Porto alguns mesos buscant el motiu pel qual els i les alumnes d'ESO tenen dificultats per comprendre els fets històrics, les etapes i que ho relacionin amb l'actuliatat. 

Fa un parell de mesos vaig parlar amb un alumne de 2n d'ESO que em deia emocionat que aquest any feien l'edat mitjana. Quan li vaig demanar què és el que més t'agrada d'aquella època em va respondre que la gent vivia a prop dels castellls. Llavors li vaig demanar si al seu poble hi havia algun castell d'aquella època, ell va respondrem que no que l'únic castell de coneixia era el del castell de la llegenda de Sant Jordi que es situa a Mont-Blanc, però ell mai hi ha anat. I un altre castell que recordi haver sentit a parlar és el castell de Tona que està amb ruïnes. 
Llavors, parlant amb ell vaig observar que mostrava molt interés per si jo coneixia alguns altres llocs, ja que l'hi havia fet aquesta pregunta tant concreta. La meva resposta va ser la següent:

  1. Quants pobles o ciutat coneixes que tinguin muralla?
  2. Ell va mencionar únicament Barcelona. 
  3. Llavors, l'hi vaig demanar si havia anat mai a veure el què queda de la muralla de Barcelona. La seva resposta va ser negativa i vam continuar parlant del tema.
  4. Quants pobles o ciutats has visitat en els últims anys?
  5. Amb aquesta pregunta el noi va quedar paral·litzat. Així que li vaig proposar que em fes un llistat de noms de pobles i ciutats que hagués visitat amb l'escola, l'institut, la família i/o amb els amics. 
  6. Al cap d'una setmana ens vam tornar a veure, em va donar la llista i sense que l'hi demanés em va portar fotografies que s'havia fet en alguns dels pobles. 
  7. Aquestes imatges em van anar molt bé per mostrar-li que en alguns espais on havia anat hi havia pobles amb les cases fetes de pedra (Pedratallada), també tenia fotos d'unes ruïnes d'un castell (Sant Martí de Centelles), fotografies fetes a una platja (Begur) i resulta que mirant per la pàgina web del poble va descobrir que allà hi havia un castell al damunt d'un turó.

La cara del jove mentre em mostrava les imatges i buscavem informació del poble per internet era d'aquelles que t'omple i et fa sentir bé pensant que l'has ajudat a valorar l'entorn proper i fer-li veure que la història, és a dir, els fets del passat, ens concidionen a l'actualitat.

Per això m'agradaria dir-vos com a comunitat educativa que de tant en tant deixessiu els llibres de text i les explicacions magistrals del mestre o de la mestra de banda i ens centressim en saber què saben els i les joves del passat i com està vinculat el passat amb l'actualitat. És a dir, fer-los conscients de que el què s'estudia a les aules ells en un moment o altra de la vida han estat formant part d'aquesta història i ara poden posar-li un significat que possiblement quan i van anar no acabaven d'entendre perquè el castell era allà o quan havia construït i quin era el motiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada