Fa dies que m'he permès el luxe d'observar a diferents adults (avis, homes i dones solters/es, joves de 18 - 65 anys, nois i noies adolescents i infants d' 1 a 10 anys i us puc verificar que no he vist a cap persona sense jugar.
Els infants més petits juguen per descorbir el món i les seves característiques i els adults juguen per exercitar el raonament lògic i desconectar de la rutina diària.
Realment, el joc és un element de plaer per a infants i adults. Observeu la següent frase i reflexioneu:
Els infants més petits juguen per descorbir el món i les seves característiques i els adults juguen per exercitar el raonament lògic i desconectar de la rutina diària.
Realment, el joc és un element de plaer per a infants i adults. Observeu la següent frase i reflexioneu:
"El joc és una activitat inherent a l'espècie humana. La recerca del plaer és un objectiu tant de l'infant com de l'adult" (Tort, A.)
El joc és una activitat que es produeix des del naixement de l'infant fins els nostres últims dies de vida. Perquè des del moment que neix un infant, aquest ja interactua amb els objectes i les persones del seu entorn.
Els nadons, mica en mica van creient i necessiten tenir una idea de com estan fetes les coses i com es comporten en diverses circumstàncies i per això jugen, perquè el joc és el que els permet entendre i millorar l'entorn que els envolta.
Per d'afavorir el descobriment cal que els infants desencadenint un afany d'imitar i reproduir els fets de l'entorn, però aquesta imitació és produeix quan el subjecte a imitar no és a davant i és quan els adults diem és "com si..." és quan els i les mestres, els educadors i educadores, i altres professionals que treballen a les escoles i altres adults parlem del famós JOC SIMBÒLIC.
El Joc Simbòlic és pura acció sense finalitat determinada i aliena a la intervenció de l'adult. Això ajuda als infants a compensar carències, resoldre conflictes, anticipar situacions i en algunes ocacions els permet superar algunes pors.
Aquest tipus de joc estíluma els infants de manera integral:
Desenvolupament congnitiu:
- Observar
- Anticipar
- Comprovar
- Analitzar
- Relacionar
- Experimentar
- Descobrir
- Simbolitzar
- ...
Desenvolupament motriu:
- Manipular
- Correr
- Saltar
- Enfilar-se
- Gronxar-se
- L'infant desenvolupa el control progressiu del cos.
Desenvolupament socio-afectiu:
- Afavoreix l'intercanvi
- La comunicació entre iguals i amb altres adults
- Permet aprendre a relacionar-se
- Permet resoldre conflictes
- A compartir
Desenvolupament del llenguatge:
- Impulsa a parlar amb ell mateix i amb els altres.
Per tant, jugant l'infant explora el seu entorn, manipula amb els objectes i busca informació sobre els materials. És important que com adults ajudem als infant a establir una correlació entre experiència i llenguatge. També hem de ser capaços i capaces de posar paraules a les accions que fan volen fer als infants, ja que de vegades no saben explicar com les han fet o et diuen que volen fer i el final és una cosa ben diferent.
El Rol de la mestra en aquest tipus de joc és de buscar la manera d'explicar-lo a través de :
- Paraules i suggeriments
- Guiar les observacions de manera que es desenvolupin capacitats d'imaginació i s'estableixin relacions que promoguin la comprensió.
L'escola és impresindible establir temps, espais, materials i situacions per jugar.
Una escola de les Corts ens ensenya com fan joc simbólic:
Una experiència d'unes alumnes del CFGS de Tècniques d'Educació Infantil
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada