Avui la Maria Castell Margenat ens ha explicat a la universitat de Vic: com és, on està situat i quina funció té l'espai on ella fa de monitora voluntària.
VULL
MIRAR EL MÓN D’AVUI AMB ELS ULLS AMARATS D’AMOR, VULL ÉSSER
PACIENT I COMPRENSIU, ESFORÇAT I GENERÓS!
Per
què Esplai d’Assís?
Som
de l’Esplai d’Assís en honor i homenatge a la nostra amiga Clara
d’Assís, que de ben segur que a hores d’ara estaria fent de
monitora al nostre costat. La figura de Sant Francesc d’Assís,
patró del medi ambient i dels animals, també ens va semblar
important i, atesa la relació, vam decidir que aquest nom seria el
més bonic i el més adient. Vam veure també que tot plegat ens
remetia a senzillesa, pobresa i humanitat.
On
va començar tot?
Un
grup de joves amb empenta i il·lusió vam decidir fer un esplai a el
Xiprer de Granollers, per als nens i nens de la comunitat.
Quin
enfocament li donem?
A
l’hora d’enfocar l’esplai i la direcció que li volíem donar,
se’ns va acudir la metàfora d’un arbre. L’arbre creix, de la
mateixa manera que tots creixem en molts sentits: creixen els nens,
creixen els monitors, creixen alhora, ajudant-se. Cal, però, que hi
hagi unes bones arrels: un terra fèrtil, ple de valors, receptiu i
predisposat. Així creixerà un tronc gruixut i consistent: el tronc
és el nostre penjador, el sentit que li donem a la vida. Podem
penjar-hi coses, ens poden sortir branques, podem florir, tenir
fulles. Però passi el que passi, és important no perdre el tronc.
Un tronc que s’ha format gràcies a unes bones arrels.
Què
ens mou?
- L’amor i el respecte per la naturalesa.
- Acompanyar els nens en el seu desenvolupament integral i oferir-los eines per dur-lo a terme. És important i bonic aportar-los una bona base d’amistat i companyia, mitjançant la convivència.
- Actitud de compartir, per a créixer juntament amb els altres i amb un mateix.
- Descobrir la felicitat des de la senzillesa, cosa que ens porta a descobrir allò que essencial.
- Tenir un esperit crític envers el món. No potenciar el conformisme i l’acceptació de les injustícies, sinó el moure’s, l’estar inquiet, i les ganes de canviar-lo.
- Ser exemples de serenor, de pau, de felicitat, d’estabilitat interior, de viure amb sentit i consciència. Els infants busquen referents, imatges amb qui emmirallar-se.
- Oferir als infants un lloc on crear un entorn social i on formar un grup, unitat, colla.
- Cultivar i fer estimar la cultura, a través de jocs, de música…
- Difondre l’eutrapèlia, per aprendre a moderar la diversió i saber parar quan toca.
- Potenciar la creativitat com a vehicle de l’expressió interior de cada nen. En aquest punt no hi ha res que sigui millor que cap altra cosa: cal que cada nen se senti reconegut pel que ha fet, perquè li ha sortit de dins i és el que expressa.
- Fer que els infants actuïn des de la no competitivitat. Construir dinàmiques i dur a terme jocs que no incitin a la vanitat i a les ganes de ser el primer i de guanyar.
Criteris
metodològics que valorem:
- TENIM EN COMPTE LES DIFERÈNCIES INDIVIDUALS
- PROMOVEM L’ACTIVITAT I LA INTERACCIÓ
- VARIETAT D’EXPERIÈNCIES I MATERIALS
Són
infants de ple dret:
- A L’AMOR
- AL RESPECTE
- AL GAUDIR DE LES MILLORS CONDICIONS PER A CRÉIXER I DESENVOLUPAR-SE
- A SER ELLS MATEIXOS
- A VIURE EN EL PRESENT
- A DESITJAR, DEMANAR I RECLAMAR
- A LA INTIMITAT
- A SER FELIÇOS
Vídeo
sentit de l’Esplai: https://www.youtube.com/watch?v=-IABoOpzrN8
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada